Integraal waterbedrijf

Cyclus Pidpa

Pidpa is een waterbedrijf dat oog heeft voor de natuurlijke cyclus van water en hierin een bepalende rol wil spelen. Pidpa is een all-in waterpartner voor haar vennoten en klanten. Wij hebben de oplossing voor bestaande en toekomstige wateruitdagingen.

Eind 2019 was Pidpa actief als rioolbeheerder in 35 gemeenten. Zowel Schelle als Aartselaar kozen voor een meer uitgebreide rioleringsformule, namelijk HidroRio. Naast de fusie van Puurs en Sint-Amands (waardoor de vroegere  deelgemeente Puurs ook toetrad tot HidroRio), begroetten wij Kontich als nieuwe toetreder.

Pidpa biedt haar klanten ook diensten op maat aan. Zo bouwde Pidpa voor Kaneka in Oevel (2015) en Umicore in Olen (2016) een installatie met dubbele filtratie. Dit leverde een jaaropbrengst op van 722.893 m³ voor Kaneka en 2.106.968 m³ voor Umicore. 

Op 1 januari 2019 werden de drinkwateractiviteiten van de gemeenten Boechout, Kapellen en Kontich overgedragen van water-link naar Pidpa.

Verzorgingsgebied Pidpa - toestand 31-12-2019

Klant is koning

Bijna 570.000 klanten of meer dan 1.200.000 gebruikers rekenden in 2019 elke dag opnieuw op Pidpa voor hun drinkwater
en hun rioolbeheer. Een aantal dat blijft aangroeien, in 2019 met 20.000. 

Grafiek evolutie aantal klanten

Pidpa doet er alles aan om haar producten en diensten voor iedereen betaalbaar te houden en hanteert de laagste prijs voor drinkwater in Vlaanderen.

Wij hebben een hart voor zij die het financieel moeilijk hebben. 26.343 klanten ontvangen om sociale redenen een korting van 80% op het vastrecht en de variabele bijdrage. Daarnaast biedt Pidpa tal van mogelijkheden om de betaling van facturen te faciliteren.

Elke dag opnieuw doet Pidpa haar uiterste best voor haar klanten: de beste service tegen de best mogelijke prijs. En toch… af en toe loopt het eens mis. Dan staan we klaar om naar de opmerkingen van onze klanten te luisteren … om ze op te lossen ... om onszelf te verbeteren. In 2019 registreerde Pidpa 948 klachten (tegenover 2018 een daling van 19%), waarvan er 201 gegrond zijn. De meeste klachten gaan over facturatie, betalingen en overnames.

In 2019 startten wij met de voorbereidingen van de installatie van digitale watermeters bij onze klanten. Deze nieuwe meters hebben niet alleen voordelen voor onze klanten (o.a. het niet meer moeten doorgeven van de watermeterstand) maar ook voor Pidpa (bijvoorbeeld in het kader van lekopsporing en capaciteitsplanning).

Eind 2019 vernieuwde Pidpa haar website, waardoor niet alleen klanten maar alle geïnteresseerden nog sneller en beter hun weg vinden naar Pidpa, haar werking en haar producten en diensten. Ook via haar sociale media informeert Pidpa haar klanten over het goed gebruik van kraanwater.